Evropský soud pro lidská práva
Povaha a účinky rozsudku ESLP
Smluvní státy se zavázaly k dodržování pravomocných rozsudků Evropského soudu pro lidská práva („Soud“ nebo „ESLP“), které konstatují porušení Evropské úmluvy o lidských právech („Úmluva“) (viz článek 46 Úmluvy).
Co se děje po vydání rozsudku ESLP na mezinárodní úrovni
Dle čl. 42 odst. 2 Úmluvy dohlíží nad přijetím potřebných opatření k výkonu rozsudků Výbor ministrů Rady Evropy složený ze zástupců všech 46 členských států. Rozsudky zůstávají pod dohledem, dokud nejsou přijata požadovaná opatření. Výboru ministrů při dohledu asistuje Sekretariát a Oddělení pro výkon rozsudků Soudu (Department for the Execution of ECHR Judgments), který poskytuje podporu i smluvním státům v jejich úsilí úplného, účinného a rychlého výkonu rozsudků Soudu.
Pro ilustraci, jak proces dohledu nad výkonem rozsudků Soudu probíhá v praxi, připravila Rada Evropy video, které naleznete v českém jazyce zde.
Předložení akčního plánu a/nebo zprávy o výkonu rozsudku
V rámci dohledu je stát ve lhůtě 6 měsíců od právní moci rozsudku povinen Výboru ministrů předložit tzv. akční plán nebo akční zprávu výkonu rozsudku. V něm Výbor ministrů informuje, jaká individuální a obecná opatření k nápravě přijal nebo zamýšlí přijmout. Zároveň uvede informace o platbě spravedlivého zadostučinění, pokud jej Soud stěžovateli přiznal. Více k povinnosti přijmout individuální a obecná opatření na stránce Výkon rozhodnutí na vnitrostátní úrovni.
Výbor ministrů následně akční plán vyhodnotí. Dohled nad přijímáním a prováděním akčního plánu je od ledna 2011 dvoukolejní. Většina případů spadá pod tzv. standardní postup, kde je dohled prováděn pouze na písemné bázi. K ústními projednání jsou zařazeny jen rozsudky, které jsou předmětem tzv. posíleného dohledu. Jde o věci, které poukazují na strukturální či systémové problémy v dotčeném státě nebo jde o rozsudky, jejichž výkon z nějakého důvodu nepostupuje tak, jak by měl. Po přijetí všech opatření stát Výboru ministrů předloží zprávu o výkonu rozsudku.
Na základě předloženého akčního plánu nebo zprávy o výkonu rozsudků Výbor ministrů přijme rozhodnutí, ve kterém zhodnotí dosavadní stav výkonu rozsudku a případně vyzve stát k přijetí opatření, ať již těch, která stát plánoval přijmout z vlastní iniciativy, či jiných, pokud se naplánovaná opatření jeví jako nedostatečná. Jsou-li ve výkonu rozsudku identifikovány vážné nedostatky, může Výbor ministrů přijmout tzv. zatímní rezoluci. V ní zpravidla vyjádří znepokojení nad postupem státu při výkonu rozsudku a obdobně jako v rozhodnutí ho vyzve k přijetí potřebných opatření.
V rámci dohledu Výbor ministrů zkoumá:
- Zda spravedlivé zadostiučinění, které ESLP stěžovateli za porušení jeho práv chráněných Úmluvou přiznal, bylo zaplaceno, včetně případných úroků z prodlení;
a s vědomím toho, že má smluvní strana prostor pro uvážení při volbě prostředků, které považuje za nezbytné k výkonu rozsudku:
- Zda byla učiněna individuální opatření k zajištění ukončení porušování Úmluvy a navrácení poškozené strany, v mezích možností, do postavení, v jakém se nacházela před porušením Úmluvy (tzv. restitutio in integrum);
- Zda byla přijata obecná opatření s cílem zabránit budoucím podobným porušením nebo ukončit trvající porušování.
Jakmile Výbor ministrů dospěje k závěru, že stát přijal všechna potřebná individuální a obecná opatření, dohled nad výkonem rozsudku uzavře vydáním závěrečné rezoluce.
Možnost zapojení nevládních organizací a dalších osob do dohledového řízení
Do dohledového řízení nad výkonem rozsudku se mohou zasláním vyjádření k adekvátnosti obecných opatření a provedení individuálních opatření zapojit i nevládní organizace, národní instituce lidských práv jako je kancelář veřejného ochránce práv, a mezinárodní mezivládní organizace nebo jejich složky.
Stěžovatel se do řízení v rámci dohledu nad výkonem rozsudku může zapojit také, ale pouze ve vztahu k zaplacení spravedlivého zadostiučinění. Výbor ministrů není povinen zohlednit vyjádření stěžovatele týkající se přijatých obecných opatření.
Případná podání adresujte na Oddělení výkonu rozsudků Soudu Generálního ředitelství pro lidská práva a právní záležitosti:
Council of Europe
DGI - Directorate General of Human Rights and Rule of Law
Department for the Execution of Judgments of the ECHR
F-67075 Strasbourg Cedex
FRANCE
dgi-execution@coe.int
Role Soudu při výkonu vlastních rozsudků
Dle čl. 46 odst. 3 Úmluvy se může Výbor ministrů obrátit na Soud, pokud se domnívá, že dohledu nad výkonem konečného rozsudku brání problém týkající se výkladu tohoto rozsudku.
Rovněž je možné před Soudem zahájit řízení o porušení povinnosti vykonat rozsudek. Čl. 46 odst. 4 Úmluvy stanoví, že pokud se stát odmítá řídit konečným rozsudkem vydaným v případě, jehož je stranou, může se Výbor ministrů obrátit na Soud, aby určil, zda tato strana plní své povinnosti dle čl. 46 odst. 1 Úmluvy. Výbor ministrů o postoupení věci Soudu rozhodne dvoutřetinovou většinou zástupců. Jestli Soud shledá porušení povinnosti státu dle čl. 46 odst. 1 Úmluvy řídit se konečným rozsudkem, postoupí případ Výboru ministrů ke zvážení opatření, jež mají být přijata. Jestliže Soud neshledá porušení čl. 46 odst. 1, postoupí věc Výboru ministrů, který ukončí svůj dohled.
Procesní pravidla dohledového řízení
V rámci dohledového řízení dle čl. 42 odst. 2 Úmluvy se se postupuje dle Jednacího řádu Výboru ministrů pro dohled nad výkonem rozsudků a podmínek smírných urovnání (Rules of the Committee of Ministers for the supervision of the execution of judgments and of the terms of friendly settlements).
Postup v dohledu je dále rozveden v následujících dokumentech:
- Dohled nad výkonem rozsudků a rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva – konsolidovaný dokument – Nové pracovní metody – Dvoukolejný sytém dohledu;
- Dozorová role Výboru ministrů podle článku 46 Evropské úmluvy o lidských právech v souvislosti s vývojem po rozsudku Evropského soudu pro lidská práva
Další užitečné odkazy
- Shrnutí průběhu dohledu nad výkonem rozsudků ESLP ze strany Výboru ministrů
- Video k průběhu dohledu nad výkonem rozsudků ESLP
- Tematické příručky k výkonu rozsudků ESLP členěné dle oblastí práva (Rada Evropy)
- Přehled hlavních změn přijatých v rámci výkonu rozsudků ESLP proti České republice (pohled Rady Evropy)
- Výroční zprávy Výboru ministrů k výkonu rozsudků ESLP