Kancelář vládního zmocněnce pro zastupování České republiky před Evropským soudem pro lidská práva ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) předložila dne 17. ledna 2025 Výboru ministrů Rady Evropy průběžnou zprávu o výkonu rozsudku D. H. a ostatní proti České republice. Zpráva přináší aktuální informace o postupu plnění Akčního plánu k výkonu rozsudku z prosince 2023 předloženého v rámci dohledového řízení nad výkonem rozsudku jako příslib zlepšení postavení romských žáků v nejbližších letech. Zpráva rovněž informuje o plánovaných krocích k posílení účasti romských dětí na předškolním vzdělávání.
Akční plán k výkonu rozsudku D.H. a ostatní obsahuje plán opatření k zajištění rovného přístupu romských dětí ke vzdělání. Tematicky se týká tří hlavních oblastí, a to (1) reformy poradenského systému s cílem zvýšit kvalitu a efektivitu činnosti školských poradenských zařízení a zabránit nadměrné diagnostice romských žáků lehkým mentálním postižením; (2) etnické desegregaci s cílem snížit počet romských dětí v etnicky segregovaných školách; a (3) podpory škol se záměrem snížit závislost výsledku žáků na socioekonomickém statusu rodiny.
Mezi přijímaná opatření v roce 2024 se řadí novela školského zákona (č.j. 618/24), která aktuálně čeká na projednání v Poslanecké sněmovně. Ta zavádí zejména systém indexovaného financování školství, který zajistí vyšší financování školám s vyšším počtem žáků se sociálním znevýhodněním, nastavení spádovosti pedagogicko-psychologických poraden vůči základním školám, a institucionalizaci podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, speciální pedagog). Jednou z nejdůležitějších aktivit činěných na základě Akčního plánu je i zahájená spolupráce MŠMT, Národního pedagogického institutu (NPI) a výzkumné organizace PAQ Research na základě Memoranda o spolupráci pro ukončování etnické segregace. V říjnu 2024 se k Memorandu připojilo i Ministerstvo pro místní rozvoj prostřednictvím zapojení Agentury pro sociální začleňování. V rámci této mezi-institucionální spolupráce MŠMT, NPI a PAQ Research společně realizují pilotní program v šesti vybraných lokalitách zahrnující poskytování konzultací, vzdělávání, metodiky a finanční podpory školám a jejich zřizovatelům k desegregaci. Agentura dále podporuje systematickou desegregaci v dalších obcích. V rámci spolupráce bude vytvořena metodika pro zřizovatele škol s konkrétními kroky ke zmírňování a předcházení vzniku etnické segregace.
Jednou z výzev, kterou se Česká republika musí na základě rozhodnutí Výboru ministrů Rady Evropy z března 2024 zabývat, zůstává nízká účast romských dětí na předškolním vzdělávání. V roce 2024 proto kancelář vládního zmocněnce zorganizovala kulatý stůl se zástupci relevantních ministerstev a odborníků včetně zástupců romské komunity, kde byly identifikovány hlavní bariéry bránící přístupu k předškolnímu vzdělávání. Na základě těchto diskusí je aktuálně připravován s relevantními ministerstvy Akční plán k posílení účasti romských dětí na předškolním vzdělávání, který by měl být do konce června 2025 předložen Výboru ministrů Rady Evropy.
Další zprávu o výkonu rozsudku D.H. a ostatní bude Výboru ministrů předložena ke konci roku 2025.
Plné znění průběžné zprávy o výkonu rozsudku je dostupné zde
Souhrnné informace o postupu ve výkonu rozsudku D.H. a ostatní jsou zde